برای راه اندازی کسب و کار خودتان به عنوان مشاور املاک، باید با مراحل دریافت جواز کسب املاک و مدارک لازم آن آشنا باشید. این شغل از مشاغل محبوب و پرسود سوب میشود. هرچند مراحل راهاندازی و حرفهای شدن در این حرفه شاید تا اندازهای پیچیده باشد، اما اگر مطابق قوانین پیش بروید و تمام مراحل را به درستی طی کنید، مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد. زیرا که قانون از شما حمایت خواهد کرد و به صورت کلی آغاز فعالیت در هر شغلی بدون کسب مجوزهای لازم ممنوع است.
در این مقاله خواهید خواند:
اهمیت کسب جواز برای مشاورین املاک
کسانی که به صورت جدی قصد فعالیت در حوزه کاری املاک دارند، بهتر است که اقدامات لازم برای کسب مجوز آژانس املاک را انجام دهند، سه دلیل برای انجام این کار وجود دارد که عبارتاند از:
- راه اندازی دفتر مشاور املاک و انجام امور به آن مانند امضاها و تمام موارد دیگر نیاز به مجوز قانونی دارند . به طور کلی فعالیت بدون مجوز، غیرقانونی است و حتی ممکن است باعث ایجاد دردسر برای شما شود.
- درآمدهای فعالان این حوزه زیر نظر اتحادیه املاک است.
- وجود مجوزها باعث افزایش اعتبار شما و اعتماد مشتریانتان میگردد.
شرایط اخذ جواز کسب مشاور املاک
متقاضیان دریافت پروانه کسب باید شرایطی را داشته باشند که چندان هم دشوار و غیرمعمولی نیستند. اما عدم وجود این شرایط باعث میشود که اتحادیه برای شما مجوز صادر نکند. شرایط مورد نظر قانون برای دریافت مجوز کسب و کار املاک عبارتاند از:
*متقاضی باید به سن قانونی رسیده باشد ( یعنی حداقل ۱۸ سال تمام)
*به متقاضیان مجرد این جواز اعطا نمیشود، بلکه باید متاهل باشند.
*حداقل مدرک مورد نیاز دیپلم است.
*متقاضیان مرد باید کارت پایان خدمت داشته باشند و یا اگر ممنوعیتی از جهت خدمت نظام وظیفه برای آنها وجود دارد، مدارک آن را ارائه کنند (مانند معافیت)
*داشتن پروانه تخصصی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
* ثبت یا اصلاح اطلاعات مورد نیاز در سامانه مودیان
*مشخص بودن نام واحد صنفی مورد تقاضا برای عموم مردم
* ارائه گواهیهای ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم
* لازم است که متقاضیان خانم، آقایی را به عنوان مباشر به اتحادیه معرفی نمایند.
* متقاضی باید متعهد به ایران و نظام جمهوری اسلامی باشد.
* در برخی شهرها گذراندن دورههای آموزشی مرتبط اجباری است.
* در برخی شهرها داشتن مدارک معتبر پایان دورههای آموزشی الزامی است.
مدارک لازم برای گرفتن مجوز تاسیس آژانس مشاور املاک
دقت داشته باشید که پیش از مرحله ارسال مدارک لازم است که در سامانه درخواست کسب پروانه را ثبت کنید که توضیحات آن در ادامه ذکر خواهد شد. اما آماده سازی مدارک مورد نیاز قبل از شروع انجام مراحل، باعث آسودگی خیال شما خواهد بود. این مدارک مورد نیاز عبارتاند از:
- اصل و تصویر تمام صفحات شناسنامه متقاضی
- اصل و تصویر کارت ملی به صورت پشت و رو
- اصل و تصویر گذرنامه، پروانه کار یا برگ اقامت برای اتباع خارجی
- ارائه کد پستی و تاییدی آن از سوی اداره پست منطقه مورد نظر
- کپی مدارک تحصیلی
- ۱۲ قطعه عکس پرسنلی
- واریز مبلغ معینی به حساب خزانه کشور و ارائه فیش آن
- گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
- گواهی اداره امور مالیاتی مرتبط برای تشکیل پرونده یا پرداخت بدهیهای مالیاتی
- تاییدیه اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی برای صلاحیت متقاضی و ملک تعیین شده از سوی او
- گواهیهای مرتبط به دورههای آموزشی از موسسات معتبر
- دریافت کد شناسه ۱۰ رقمی و الصاق آن به پروانه کسب
- اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ۱۰ رقمی
- سندی که مالکیت متقاضی یا موجر بودن او را در واحد صنفی تعیین شده از سوی او را اثبات کند( سند، رسید پرداخت اجاره یا حکم قطعی دادگاه برای الزام به تنظیم سند اجاره)
مراحل دریافت جواز کسب املاک
دریافت پروانه کسب املاک مراحل مختلفی دارد که خوشبختانه بیشتر آنها به صورت آنلاین انجام میشود. متقاضیان باید در اولین گام درخواست خودشان را در سامانه درگاه ملی مجوزها ثبت کنند. در ادامه یک کد رهگیری برای آنها ارسال میشود که باید آن را نگه دارند. در مرحله دوم طی مدت ۱۰ روز درخواست فرد بررسی میشود و در صورتی که مورد پذیرش اولیه قرار بگیرد، از او درخواست میشود تا مدارک خود را در سامانه بارگذاری کند. در مرحله سوم و در صورت پذیرش اسناد و مدارک، بازرسانی برای بررسی واحد صنفی معین خواهند شد و در صورت تایید هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک، جواز به فرد اعطا میشود. مراحلی که برای دریافت پروانه املاک باید طی کنید، به شکل زیر هستند:
- به درگاه ملی مجوزها در https://mojavez.ir/ مراجعه کنید و در قسمت جستجو کلمه املاک را وارد کنید.
- در صفحه بعدی بر روی گزینه درخواست مجوز در بخش پروانه کسب مشاور املاک و مستغلات کلیک کنید.
- سپس مراحل تعیین هویت و ارسال کد امنیتی را اجرا کنید. از این طریق احراز هویت شما در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تکمیل میشود.
- بعد از این مرحله بر اساس آخرین نشانی ثبت شده توسط خودتان در سازمان ثبت احوال کشور، کد پستی برای شما نشان داده میشود.
- در صورت صحت کد پستی را تایید کنید و در غیر این صورت کد پستی را اصلاح نمایید.
- با انجام تمام این مراحل، یک کد رهگیری به شما داده میشود.
- در مرحله بعدی باید به سامانه نوین ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir مراجعه و گزینه تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها را انتخاب کنید.
- در صفحه دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور کدهای درخواستی را وارد کنید .
- در این صفحه وضعیت فعلی داوطلب برای دریافت مجوز قابل مشاهده است و با تکمیل روند آن، فرایند ثبت نام به اتمام میرسد.
هزینههای دریافت پروانه کسب و کار
دریافت مجوز کسب مشاور املاک، نیازمند به پرداخت هزینههایی به دولت است. البته این مبالغ ممکن است در طی زمان تغییر کنند. اما در حال حاضر لیست این هزینهها به شرح زیر است:
- هزینه صدور پروانه ۲.۰۳۰.۰۰۰
- هزینه کلاسهای آموزشی ۸۰۰.۰۰۰
- هزینه صدور کارت اصناف ۲۰۰.۰۰۰
- حق عضویت سالانه در اتحادیه مشاورین املاک ۳.۴۵۰.۰۰۰
- حق ورودی سال اول ۸.۰۰۰.۰۰۰
مدت زمان صدور جواز کسب
صدور جواز کسب مشاورین املاک، معمولا بین ۱ تا ۱۸۰ روز به طول میانجامد. هر اندازه که شما در انجام فرایند و مراحل دقیقتر باشید و نیاز به اجرای مجدد امور نباشد، زمان بررسی درخواست و تایید مجوز شما نیز کوتاهتر خواهد بود.
اقدامات و مدارک لازم برای دریافت پروانه املاک
افراد بالای ۱۸ سال و دارای کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی که متقاضی کسب پروانه املاک هستند، باید با توجه به شرایط و مدارک مورد نیاز، درخواست خودشان را در درگاه ملی مجوزها ثبت کنند. با استفاده از راهنمای جامع دریافت جواز کسب املاک بعد از ثبت درخواست و دریافت کد رهگیری، بازرسان برای بررسی واحد صنفی مراجعه خواهند کرد و درخواست شما در هیئت مدیره رد یا تایید خواهد شد. شما نیز اگر در جستجوی بستر مطمئنی برای خرید و فروش یا رهن و اجاره ملک هستید، میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت آگهیهای ملکی خودتان با کارشناسان آیملک در ارتباط باشید.
سوالات متداول
برای انجام امور مرتبط به دریافت جواز کسب و کار باید به چه سامانه مراجعه کنید؟
به درگاه ملی مجوزها و سپس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند- در نهایت نیز برای پیگیری و تکمیل ثبت نام میتوانید به سامان نوین ایرانیان اصناف مراجعه کنید.
شرایط دریافت جواز کسب املاک کدام هستند؟
سن بالای ۱۸ سال -تاهل -حداقل مدرک دیپلم- کارت پایان خدمت یا معافیت پروانه تخصصی- ثبت یا اصلاح اطلاعات در سامانه مودیان- ارائه گواهی مالیاتی.
هزینههای کسب جواز املاک شامل چه چیزهایی میشود؟
هزینه بازرسی- عضویت سالانه- صدور کارت و گواهی- صدور پروانه کلاسهای آموزشی- حق ورودی سال اول.