انواع مختلفی از سند برای ملکهای گوناگون وجود دارد که هر کدام از ارزش و اعتبار متفاوتی برخوردار هستند. ایناسناد برخی ویژگیهایی دارند که آنها را چه از لحاظ کاربرد و چه از لحاظ اعتبار از یکدیگر متمایز میکند. سند ترک برگ یک مورد از انواع مختلف سندهای ملکی است که نشاندهنده مالکیت صاحب آن ملک است؛ این سند برای انواع اراضی و املاک کاربرد دارد و در قانون ثبت املاک و مالکیت، تنها سند دارای اعتبار همین سند تک برگ است.
در این مقاله خواهید خواند:
تاریخچه سند تک برگ
تا قبل از سال 1390 از یکسری سند به نام سند منگولهدار در معاملات و خرید و فروشها استفاده میکردند که در آن مشخصات ملک و مالک به شکل یک دفترچه درج میشد و سپس یک پلمپ سربی برای جلوگیری از کم و زیاد شدن صفحات آن به کار برده میشد؛ اینگونه سندهای منگولهدار از ایمنی پایینی برخوردارد بودند و امکان جعل سند و کم و زیاد شدن جزئیات داخل آن وجود داشت، به همین علت از سال1390 به بعد اداره ثبت اسناد، سند های جدیدی با عنوان سند تک برگ را رونمایی و صادر کرد. امروزه هنوز هم سندهای منگولهدار اعتبار دارند اما برای جلوگیری ازکلاهبرداری و جعل سند لازم است که اقدام به تبدیل سند منگولهدار به سند تک برگ کرد.
اطلاعات موجود در سند تک برگ
سندهای تک برگی از ایمنی بالایی برخوردار هستند و امکان جعل و کلاهبرداری را به میزان زیادی پایین میآورند؛ این سندها از اطلاعات بسیار کاملی در رابطه با ملک و محلی که ملک در آن واقع شده در اختیار ما قرار میدهند. اطلاعاتی که در سند تک برگ وجود دارد شامل موارد زیر هستند:
1_اطلاعات هویتی مالک
2_مقدار دقیق مساحت ملک
3_مشخص بودن نوع کاربری ملک
4_شماره قطعه
5_درج امکانات مشاعی و اختصاصی
6_نقشه یو تی ام ملک به همراه کروکی آن
7_آدرس دقیق محلی که ملک در آن قرار دارد
8_سال ساخت ملک
9_بخش و ناحیه قرارگیری ملک
10_پلاک ثبتی اصلی و فرعی و مفروزی
11_وضعیت خاص
12_شماره شناسایی الکترونیکی ملک
13_کدپستی
14_سمت و طبقه
تفاوتها و مزایای سند تک برگ نسبت به سند منگوله دار
سند تک برگ از امنیت بالایی نسبت به سند منگوله دار برخوردار است. زیرا در سندهای قدیمی یا همان منگولهدار، موقعیت جغرافیایی و همچنین آدرس دقیق ملک و اطلاعات کاربردی و موردنیاز دیگر ملک وجود نداشت و به راحتی قابل جعل کردن بودند. سند تک برگ دارای مزایای زیادی است که به خوبی علت لزوم تبدیل سند منگولهدار به آن را توجیه میکند. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1_ثبت اطلاعات ملک و مالک در سامانه کاداستر کشور
2_جلوگیری از کلاهبرداری و جعل آن
3_دارای هولوگرام غیرقابل جعل است
4_صدور سند تک برگ به صورت مجزا برای هریک از شرکا( درصورت مشاع بودن)
5_درج متراژ دقیق به همراه ثبت کروکی ملک
6_ثبت اطلاعات به صورت تایپ شده و کامپیوتری 7_جلوگیری از قطع درختان در اثر مصرف بیرویه کاغذ
مدارک لازم جهت تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ
جهت تبدیل سند منگولهدار به سند تک برگ به یکسری مدارک و فرایندهایی لازم است از جمله:
-ارائه اصل سند منگوله دار
– ارائه اصل مدارک هویتی مالک مثل شناسنامه و کارت ملی و کپی آنها
-ارائه برگه خلاصه معامله یا بنچاق
-تکمیل فرم درخواست سند تک برگی و فرم پستی، درصورت وجود شریک حضور همه آنها برای ارائه درخواست صدور سند الزامی است.
– ارائه مجوز پایان کار شهرداری و درصورت تجاری یا صنعتی بودن کاربری ملک باید تسویه حساب با بیمه تامین اجتماعی نیز انجام شده باشد
-استعلام سند توسط اداره ثبت اسناد
– ارائه فیش پرداخت شده عوارض شهرداری و مالیات ملک
– پرداخت هزینههای پستی برای ارسال سند به آدرس پستی -ارائه قبض تلفن ثابت یا قبض برق ملک
-ارائه نقشه یو تی ام و کروکی دقیق ملک
– ارائه کدپستی و آدرس
مراحل درخواست و گرفتن سند تک برگ
برای گرفتن سند تک برگ برای یک ملک که به تازگی خریداری شده است و یا تبدیل سند منگولهدار و یا همان دفترچه ای ملک به سند تک برگ جدید اقدامات و مراحل قانونی را باید طی کرد.
1_رفتن به دفاتر معتبر ثبت اسناد رسمی
اگر ملکی را به تازگی خریداری کردید به همراه فروشنده آن ملک به یک دفتر ثبت اسناد رسمی رفته و با ارائه کارت شناسایی خود و فروشنده ملک، ثبت شدن ملک را از آنها بخواهید واگر میخواهید سند منگولهدار یا دفترچهای ملک را به سند تک برگ تبدیل کنید به طور مستقیم به اداره ثبت اسناد و املاک محلی که ملک درآن قرار دارد رفته و به صورت کتبی درخواست خود را در این زمینه مطرح میکنید.
2_استعلام گرفتن از سند ملک قبلی
از این بابت که در معامله هر ملک سند جدیدی برای آن صادر میشود ، برای صدور این سند جدید باید اول از اصلی بودن سند قبلی ملک مطمئن شوند و بعد برای گرفتن سند جدید درخواست بدهند ؛ در این صورت افراد نمیتوانند به طور جعلی به شما ملکی را بفروشند. زمانی که از سند استعلام گرفته شود تمام معاملات انجام شده در مورد ملک موردنظر مشخص میشود و زمان این پروسه به طور معمول دو روز طول میکشد.
3_تصویه مالی با شهرداری محلی که ملک در آن واقع شده
برای گرفتن سند تک برگ باید تمامی عوارض مربوط به شهرداری پرداخت شود و سپس با ارائه گواهی پایان کاری که از شهرداری گرفته اید این امر میسر میشود و اگر این عوارض پرداخت نشود سند رسمی برای ملک شما صادر نخواهد شد .
4_تصویه حساب با اداره دارایی
اگر قصد به انتقال ملک خود را دارید، باید به اداره دارایی مراجعه کنید و مالیات انتقال ملک خود را بپردازید . مالیات انتقال ملک به ارزش ملک مورد نظر محاسبه میشود ؛ پس از پرداخت این مالیات یک گواهی دریافت میکنید که آن را باید به دفتر اسناد رسمی ارائه دهید.
5_مراجعه خریدار و فروشندع ملک به اداره ثبت محلی که ملک در آن واقع شده است
بعد از گرفتن گواهی از سمت شهرداری و اداره دارایی، فروشنده و خریدار باید باهم به اداره ثبت ملک در همان محلی که ملک مورد معامله واقع شده است رفته و فرم درخواست سند تک برگ را از آنها دریافت کنند؛ باید توجه داشت که اطلاعاتی که در فرم مورد نظر پر میکنید به طور مستقیم در سند تک برگ درج میشود و نیازمند دقت بالایی است.
6_تحویل دادن سند مالکیت قبلی
برای درخواست صادر کردن سند تک برگ جدید ابتدا باید سند قبلی ملک چه منگولهدار و چه تک برگ را تحویل دهید تا بعد از انجام استعلام و مراحل کار بتوان برای مالک جدید سند جداگانه صاد کرد. اگر سند قبلی مفقود شده باشد و یا در دسترس نباشد ، ابتدا باید درخواست صدور سند المثنی را به اداره ثبت ارائه دهید وبعد از صدور سند المثنی میتوان نسب به گرفتن سند جدید اقدام کرد. ارائه سند یکی از موارد الزامی به شمار میرود.
7_پرداخت هزینههای مربوط به ثبت
بعد ازانجام تمام مراحل ذکرشده و تحویل همه مدارک مربوطه به ثبت ملک، باید هزینههای مربوط به گرفتن سند تک برگ را پرداخت کنید.
8_رفتن به باجه پستی که در اداره ثبت وجود دارد
بعد از اتمام مراحلی که ذکرشد، مدت زمان 20تا50 روز طول میکشد تا سند صادر شده به اداره پست تحویل داده شود. بعد از آن میتوانید برای گرفتن سند تک برگ خود به اداره پست مراجعه کنید.
تفاوت سند تک برگ با سند شورایی چیست؟
سند تک برگ کاملا رسمی بوده و در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده است و در تمام مراجع قانونی قابل استناد است ولی سند شورایی یک نوع سند است که عادی نوشته شده است و ثبت رسمی نشده بلکه در روستاهاو شهرهای کوچک که توسط شوراهای محلی اداره میشوند تنظیم شده و توسط چند نفر شاهد که امضا شده و شورای محل آن را مهر میزند.
سند تک برگ برای جلوگیری از سواستفاده
با گرفتن سند تک برگ و یا تبدیل سند منگولهدار به سند تک برگ برای ملک خود به راحنی میتوان از جعل سند و سواستفاده و کلاهبرداری از سند ملکی جلوگیری کرد. سند تک برگ به صورت الکتریکی تهیه میشود و اطلاعات کامل ملک موردنظر و همچنین خریدار و فروشنده ملک در آن درج شده و دقت در تمام مراحل درخواست سند و پر کردن فرمهای لازم بسیار مهم است. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و آگهی های املاکتان به شکلی مطمئن با کارشناسان آی ملک در اراتباط باشید.
سوالات متداول
سند تک برگ چیست؟
سند تک برگ یکی از انواع سند ملکی است که مالکین صاحب ملک را نشان میدهد.
مراحل درخواست و گرفتن سند تک برگ چیست؟
مراجعه به دفاتر ثبت اسنادرسمی، استعلام گرفتن از سند قبلی ملک، تصویه مالی با شهرداری، تصویه با اداره دارایی، مراجعه خریدارو فروشنده به اداره ثبت محلی که ملک درآن واقع شده، تحویل سند مالکیت قبلی، پرداخت هزینههای مربوط به ثبت و مراجعه باجه پستی که در اداره ثبت وجوددارد از مراحل درخواست و گرفتن سند تک برگ است که باید انجام شود.
تفاوت سند تک برگ با سند منگولهدار چیست؟
از جمله تفاوتها و مزایای سندهای تک برگ نسبت به سندهای منگولهدار می توان به موارد زیر اشاره کرد: _ثبت اطلاعات ملک و مالک در سامانه کاداستر کشور _جلوگیری از کلاهبرداری و جعل آن _دارای هولوگرام غیرقابل جعل است _صدور سند تک برگ به صورت مجزا برای هریک از شرکا( درصورت مشاع بودن) _درج متراژ دقیق به همراه ثبت کروکی ملک _ثبت اطلاعات به صورت تایپ شده و کامپیوتری _جلوگیری از قطع درختان در اثر مصرف بیرویه کاغذ